



Met burgerschap meer inhoud in je vreemdetaalles
Doelgroep: docenten mvt (vo)
​
Lengte van de training: 1 volledige dag (maximaal 8 uur - exacte tijden in overleg)
​
Vorm: De training zal als maatwerk op de eigen school worden uitgevoerd. Individuele inschrijving voor deze training is niet mogelijk.
​
Voorwaarden: Voor het volgen van deze training is naast een lesbevoegdheid MVT geen specifieke vooropleiding vereist. Ook zelfstudie is voor/na de training niet vereist.
Inhoud van de training
Sinds dit schooljaar zijn de burgerschapsdoelen geëffectueerd en de onderwijsinspectie ziet toe op de implementatie daarvan. Daarom is burgerschap op jouw school waarschijnlijk onderwerp van gesprek. Het wordt steeds belangrijker om leerlingen niet alleen taalvaardig te maken, maar ook om ze voor te bereiden op hun rol als actieve, betrokken en cultuurbewuste burgers. Door burgerschapsdoelen te integreren in je taallessen, maak je je onderwijs niet alleen relevanter, maar ook inspirerender voor je leerlingen.
Een voorbeeld: In je les wil je een fragment gebruiken uit het jeugdjournaal, dat ingaat op hoe armoede het schoolsucces van kinderen in achterstandswijken beïnvloedt. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen:
– de juiste informatie uit het fragment halen
– verschillende perspectieven leren innemen
– in de doeltaal hun mening kunnen delen op een respectvolle en effectieve manier
En daarnaast: Hoe breng je wat je doet in de les in verband met de schoolvisie op burgerschap en de burgerschapsdoelen?
​
Hoe ziet de studiedag eruit?
Globaal heeft het deze de volgende inhoud:
– Wat betekent burgerschapsonderwijs voor jou?
– Wat is de relevantie van burgerschap voor jouw taalvak?
– Wat heb je nodig om burgerschap te integreren in je taalles?
– Welke bronnen kun je gebruiken om burgerschapsinhoud in je les te verwerken?
– Hoe ondersteun je het leren van de leerlingen rond betekenisvolle bronnen in de doeltaal?
– Hoe kun je burgerschap verbinden met toetsing van taal en burgerschapsdoelen?
​
Je gaat naar huis met…
-
Meer kennis over burgerschapsonderwijs en -doelen.
-
Een verrijkte en verdiepte kijk op mvt-onderwijs.
-
Een raamwerk voor een lessenserie op basis van zelf ingebrachte bronnen.
​