



Examentraining Nederlands/ Engels
Doelgroep: docenten Nederlands / Engels (mbo)
​
Lengte van de training: 1½ dag (fysiek en online)
Dag 1: 09.30 - 16.00
Dag 2: 14.00 - 17.00 (online)
​
Vorm: De training zal als maatwerk op de eigen school worden uitgevoerd. Individuele inschrijving voor deze training is niet mogelijk.
​
Voorwaarden: Voor het volgen van deze training is naast een lesbevoegdheid MVT geen specifieke vooropleiding vereist. Ook zelfstudie is voor/na de training niet vereist.
Inhoud van de training
Dit is geen ‘gewone’ cursus waarin je lessen ontwerpt die studenten aanzetten om eindeloos te oefenen met examenteksten. Dat vinden wij namelijk niet effectief. Door de jaren heen hebben wij veel geleerd over het motiveren van studenten en over effectieve manieren om van studenten betere lezers te maken. In deze cursus staat centraal
-
dat een goede examentraining een logische opbouw kent;
-
dat studenten tijdens het oefenen met examenvragen samenwerkend leren;
-
dat studenten inzicht krijgen in hun sterke en zwakke punten;
-
dat de examentraining een flexibel en gepersonaliseerd aanbod kent;
-
en dat de training leidt tot betere resultaten.
Je krijgt de tools & kickstart om nog tijdens deze dag aan het ontwerp van je examentraining te werken. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land waarbij veel ruimte is voor uitwisseling. Je krijgt concrete tips en handigheidjes die je kunt toepassen om je training aantrekkelijker en nog leerzamer te maken.
​
Hoe ziet de cursus eruit?
Dag 1: fysieke bijeenkomst
Op dag 1 lopen we alle 5 de stappen van een goede examentraining door.
-
motiverende start
-
sterkte-zwakte analyse
-
deelvaardigheden oefenen
-
proefexamen
-
het centraal examen
We koppelen aan stap 1 t/m 4 concrete werkvormen die je gaat ervaren.
Dag 2: online training van 14.00 tot 17.00 uur
Vele handen maken licht werk is de leidende gedachte achter deze online middag. Tijdens deze middag zetten we elkaars talenten in om samen een circuit te maken dat je kunt inzetten voor je studenten.
​
​